19-3-2009 - Smaakmakend voorjaar

7-8-2009

Vorige week werd de conclusie bekend van een Britse studie naar de gezondheidsverschillen tussen biologisch en gangbaar: weinig tot niets. De studie betreft een overzicht van gevonden verschillen in diverse vergelijkende onderzoeken die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd. De Britse organisatie The Organic Center heeft de studie al fel bekritiseerd: de conclusie komt niet overeen met verschillen die in de bekeken onderzoeken gevonden zijn en er zijn belangrijke onderzoeken buiten beschouwing gelaten, met name onderzoeken die aantonen dat het gehalte aan antioxidanten in biologische voeding hoger is dan in conventionele voeding.

Dit voorjaar is in Nederland een vergelijkbare overzichtstudie gepubliceerd door Rikilt (onderdeel van de Universiteit ven Wageningen) en het Louis Bolk Instituut (LBI). Recente onderzoeken en rapporten naar de veiligheid en gezondheidsaspecten van biologische en gangbare voeding zijn gescreend en op basis daarvan wordt een aantal conclusies getrokken met variërende zekerheidscores (afhankelijk van de kwaliteit en het aantal onderzoeken die de conclusies bevestigen). Met grote zekerheid wordt daarin geconcludeerd dat biologische groenten en fruit meer bioactieve stoffen zoals antioxidanten en meer vitamine C bevatten. Biologische melkproducten bevatten een hoger gehalte aan omega-3 en CLA vetzuren dan gangbare melkproducten. Bovendien bevatten ze een hoger gehalte aan vitamine E en Beta-caroteen. Op het gebied van voedselveiligheid blijkt dat de biologische groenten en fruit veel minder residuen van bestrijdingsmiddelen en een lager nitraatgehalte bevatten. De biologisch gehouden dieren zijn duidelijk minder antibiotica resistent.

Is biologisch dan toch gezonder? LBI en Rikilt concluderen dat er vooral nog kennishiaten zijn om echte conclusies daarover te kunnen trekken. Zoals het effect van de bewerking van het primaire product (vers) tot verwerkt product (houdbaar). In hoeverre worden kwaliteiten van het verse product behouden in brood, kaas, pizza's, jams, soep, snoep en olie? Verwacht mag worden dat hierin verschillen zijn tussen biologische en gangbare voeding, omdat biologische voeding geen gebruik maakt van chemische toevoegingen, minder suiker toevoegt en zo min mogelijk raffineert. Om echte uitspraken over een gezondheidseffect van biologische voeding te kunnen doen, moet onderzoek naar mensen en dieren gedaan worden. Zoals de kippenstudie die door LBI is uitgevoerd met als resultaat dat biologisch gevoerde kippen een sterker afweermechanisme hebben.

Kortom, meer onderzoek is nodig. De discussie of biologische voeding gezonder is dan conventioneel geteelde voeding zal de komende jaren nog herhaaldelijk oplaaien.